Rauno Taskinen ottaa kantaa pitääkö polttomoottoriautot kieltää

Tankaten ilmastotekojen teille

On ylilyönti kuuluttaa polttomoottoreille käyttökieltoa vuoteen 2030 mennessä.

Tavallinen kansalainen voi vain haaveilla sähköautosta. Uuden sähköauton ostajan saama 2000 eu suuruinen hinnan alennus hankintatukena on käytännössä veroetuutta hyvätuloisille.

En kannata tukia, saati niiden lisäämistä, koska latauspistokkeesta ei tule päästöttömästi tuotettua sähköä. Puhumattakaan siitä, mikä on hiilijalanjälki sähköautojen ja akustojen valmistamisessa. Kaikki kunnioitus kuitenkin teille, jotka olette sähköauton hankkineet. Teidän kokemusten kautta Suomeen rakennetaan infra suurimittaiseen sähköautoiluun.

Tilastokeskus lähetti 15.1.2019 ennakkoraportin EU:n komissiolle kasvihuonekasujen kokonaispäästöistä vuodelta 2017. Kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt olivat 55,5 miljoonaa hiilidioksiditonnia vastaava määrä (CO2-ekv.) Vuoteen 1990 verrattuna päästöt ovat vähentyneet 15,8 miljoonaa CO2tonnia.

Tilastokeskuksen mukaan eniten päästöjen vähenemiseen vaikuttivat tärkeimpien fossiilisten polttoaineiden kulutuksen väheneminen ja liikenteen biopolttoaineiden osuuden kasvu.”

Suomen sähköenergiasta tuotetettiin ydinvoimalla 34 %, vesivoimalla 24% ja tuulivoimalla 5%. Aurinkoenergian osuus oli promilleluokkaa. Fossiilisten polttoaineiden osuus Suomessa oli enää alle 1/3, kun koko maailman energiantuotannossa niiden osuus on 2/3.

Suomen suunta on oikea. Maailman kasvihuonepäästöistä aiheutimme n 1/740 osan ja EU-maiden päästöistä vain 1/70 osan.

Pysäytämmekö ilmaston lämpenemisen Suomessa sähköautoiluun siirtymisellä vuoteen 2030 mennessä?

Polttoaineiden osalta Neste on tehnyt voimakasta biodieselin kehitystyötä. ”Neste My uusiutuvan dieselin” aiheuttamat kasvihuonepäästöt ovat 90% pienemmät tavalliseen dieseliin verrattuna. Tätä voidaan käyttää ilman muuntotyötä.

Biopolttoaineet ovat siirtymävaihe vieläkin kestävämpiin energiamuotoihin. Se tarkoittaa aikaa, jolloin autot liikkuisivat tuuli- aurinko-, tai esim vuorovesivoimasta tuotetulla sähköllä.

Polttomoottoriautoissa tullaan käyttämään puhtaammin tuotettua lähes päästövapaata biodieseliä ja muita biopolttoaineita vielä tällä vuosisadalla. Hybridi- ja täysin päästövapaita etanoliautoja ilmestyy yhä enemmän vuoteen 2030 mennessä katukuvaan ja sähkön osuus autojen voimantuottamisessa kasvaa.

Luulen, että käytössä olevia autoja tullaan vielä muuntamaan uusille energiamuodoille sopiviksi, hybrideiksikin.

Bensiinikäyttöisen, ennen vuotta 2007 käyttöön otetun auton, muuntaminen bioetanolilla toimivaksi maksaa n. 500 euroa + katsastusmaksun. Muuntoon Trafi myöntää tukea 200 eu.

Sähköautojen kehitystyö tuo lähivuosikymmeninä hinnoiltaan edullisempia ja akustoiltaan toimivampia sähköautoja itsekullekin varattavaksi. Silloin latauspistokkeisiin tuleva sähkö on yhä enemmän uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettu.

Neste ilmoittaa tekevänsä ”MyDieselin” jätteistä ja tähteistä, kuten kasviöljyistä ja eläinrasvajätteistä. Seuraavan tankkauksen teen ilmastotekona biodieselillä. Hyvällä ”MyOmallatunnolla” maksan tankillisesta 10 euroa enemmän.

Juttu julkaistu myös Savon Sanomissa 1.3.2019
Kuva: Shutterstock lisenssikuva

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Piditkö tästä? Levitä sanaa